Trouwen is voor de meeste koppels iets wat ze nog niet vaker gedaan hebben. Je gaat op zoek naar een locatie en datum, stelt jullie gastenlijst samen.. En dan?
Voordat jullie verder gaan met het vastleggen van leveranciers, is het fijn om eerst een (concept) dagprogramma voor jullie bruiloft vast te stellen. In dit blog geef ik jullie graag wat voorbeeld dagprogramma’s maar laat ik jullie ook graag zien dat er veel meer mogelijk is dan jullie wellicht hadden bedacht!
Veelgebruikte dagindeling
Een veelgebruikt dagprogramma voor een bruiloft is als volgt:
14.00 Inloop gasten
Gasten worden ontvangen met een drankje en hebben tijd om elkaar rustig te begroeten, een rondje te lopen op de locatie of alvast in jullie gastenboek te schrijven. Afhankelijk van jullie gastenlijst ontvangen jullie hier enkel een select gezelschap daggasten óf zijn juist al jullie gasten er gedurende de hele dag bij.
14.30 Ceremonie
Een ceremonie duurt vaak ongeveer 45 minuten. Sommige trouwambtenaren zijn wat langer van stof en vaak duurt het ook even voordat alle gasten na de ceremonie in het volgende vertrek zijn. Daarom reken ik voor het gemak een uur.
15.30 Borrel (receptie)
Jullie gasten worden na de ceremonie ontvangen met een glaasje bubbels. Vervolgens is er tijd om bij te kletsen met elkaar, het bruidspaar te feliciteren, wat leuks in het gastenboek te schrijven en een drankje te bestellen bij de bar. Vaak wordt kort na het toostmoment ook de bruidstaart aangesneden door het bruidspaar. Vervolgens snijdt het personeel van de locatie deze verder aan en delen zij de taart uit óf komen jullie gasten zelf langs de sweet table gelopen. Hierna is ook de perfecte gelegenheid om met jullie gasten wat foto’s te maken. Zorg dat je voorafgaand aan de bruiloft al een lijstje met fotocombinaties hebt samengesteld, zodat jullie fotograaf en ceremoniemeester dit zo snel en soepel als mogelijk kunnen laten verlopen. Gedurende het laatste deel van de borrel worden er ook vaak kleine hapjes geserveerd of staat er wat te snacken op tafel.
18.00 Diner
Of jullie nu een driegangendiner, een buffet of BBQ diner hebben, het is al snel fijn om daar 2,5 uur voor uit te trekken. Zeker wanneer je gasten aantal ook wat groter is en er ook gespeechst zal worden tussen de gangen door. Zorg dat bij jullie ceremoniemeester vooraf bekend is wie er willen speechen, zodat de benodigde apparatuur aanwezig is en zij de gasten kan informeren over wanneer zij aan de beurt zijn. Goed om te weten: in plaats van een derde gang of een toetje, kan je er ook voor kiezen om jullie bruidstaart aan het einde van het diner te serveren.
20.30 Feest
Hebben jullie ook gasten die jullie enkel als avondgasten willen uitnodigen? Laat hen inlopen tussen 20.30 en 21.00 u. Ook de DJ kan dan alvast beginnen met draaien.
21.00 Openingsdans
Wanneer al jullie gasten er zijn, kan jullie openingsdans van start! Vervolgens gaat deze vanzelf over in een knalfeest! Tussendoor kunnen gasten drankjes halen aan de bar, en gedurende de avond worden verschillende hapjes of bittergarnituur geserveerd.
00.00 Einde feest
Wanneer jullie feest ten einde loopt, kan je er als bruidspaar voor kiezen om uitgezwaaid te worden door je gasten, bijvoorbeeld met sterretjes of door door een feestelijke boog gevormd door je gasten, heen te lopen. Óf kies er juist voor om zelf je gasten uit te zwaaien en te bedanken, voordat jullie zelf als laatste naar huis gaan. Voor het naar huis gaan, kunnen gasten een bedankje meepakken indien jullie deze hebben.
Avondceremonie
Willen jullie graag dat al jullie gasten aanwezig zijn bij de ceremonie? Maar willen jullie wel liever met een kleiner groepje gasten dineren omdat dit wat intiemer en goedkoper is? Dan is een dagprogramma met avondceremonie een mooie optie voor jullie bruiloft!
14.00 Inloop daggasten
14.30 Borrel (receptie)
Start de dag met een informele en gezellige borrel, samen met jullie gasten. Uiteraard is het ook een optie om jullie gasten direct voor het diner aan te laten komen, en de borrel over te slaan.
17.00 Diner
19.30 Inloop avondgasten
Jullie avondgasten worden in een aparte ruimte alvast ontvangen met een drankje terwijl jullie daggasten nog aan het laatste deel van hun diner zitten.
20.00 Ceremonie
Een romantische avondceremonie waarbij al jullie gasten aanwezig zijn.
21.00 Aansnijden bruidstaart
21.30 Feest
Start met een openingsdans of met een knallend feestnummer.
00.30 Einde feest
Ceremonie in de kerk
Trouwen jullie in de kerk? Dan is er vaak sprake van een locatie wissel tussen de ceremonie en de borrel in.
10.00 Inloop kerk
10.30 Start ceremonie
11.30 Einde ceremonie
Afhankelijk van hoe ver de volgende locatie is, kan je er voor kiezen om gasten alvast een snack voor onderweg mee te geven.
12.30 Staande lunch op locatie
Willen jullie tussendoor foto’s maken? Of graag wat kosten besparen op de lunch? Plan dan genoeg tijd in voor gasten om naar de volgende locatie te komen én zelf hun lunch te kunnen regelen. En ontvang gasten pas weer vanaf een uurtje of 14.00-15.00.
14.00/15.00 Borrel
17.00 Diner
19.30 Feest
23.00 Einde feest
Kosten besparen
Willen jullie kosten besparen op het dagprogramma voor jullie bruiloft? Kijk dan naar het aantal gasten dat mee eet en de duur van jullie feest. Het is in Nederland niet ongebruikelijk om een deel van je gasten alleen uit te nodigen voor de ceremonie en het feest, waarbij zij tussendoor of daarvoor zelf elders voor hun eten moeten zorgen. Ook tikken drankjes tijdens een feest hard aan. Wil je graag lekker feesten maar de kosten ook beperken? Feest dan een uurtje korter.