Bruiloft gastenlijst samenstellen

Yes, jullie gaan trouwen! Dat betekent oriënteren op een gave trouwlocatie, honderden creatieve ideeën voor jullie bruiloft maar ook.. het vaststellen van een gastenlijst voor jullie bruiloft. En dat kan best lastig zijn.. Met deze tips help ik jullie graag op weg!

Jullie bruiloft

Het klinkt zo logisch, maar toch wordt er regelmatig aan voorbij gegaan: jullie bruiloft is ook echt júllie bruiloft! Ik hoor regelmatig over schoonmoeders die allerlei dingen belangrijk vinden voor jullie dag, vaders die eigenhandig de gastenlijst uit willen bereiden en vriendinnen die hun nieuwe liefde willen meenemen waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Al deze mensen zijn natuurlijk super enthousiast voor jullie en de adviezen en het meedenken zijn goed bedoeld. Het kan dan lastig zijn om daar nee tegen te zeggen. Maar wil je van jullie bruiloft ook echt een dag te maken om nooit te vergeten, waar jullie helemaal achter staan en in aanwezigheid van mensen die voor jullie belangrijk zijn, nodig dan níet zomaar de gasten uit die je (schoon)ouders of anderen graag aanwezig willen hebben. Ook al zou je ze daar een groot plezier mee doen.

Directe familie

De meeste bruidsparen nodigen om te beginnen hun directe familie uit als daggasten. Opa’s en oma’s, (stief)ouders, (schoon)broers en (schoon)zussen en eventueel hun kinderen.

Getuigen

Jullie getuigen zijn een essentieel onderdeel van jullie ceremonie! Bedenk van tevoren goed wie je voor deze eervolle taak wil vragen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan je beste vriendin of je broer. Zij zijn natuurlijk de hele dag aanwezig.

Verjaardag

Het kan een fijne basis geven om vervolgens  te kijken naar jullie verjaardagsgastenlijst! Wie nodig je jaarlijks uit wanneer je je verjaardag viert? Afhankelijk van hoe intiem jullie de ceremonie willen laten zijn, kan het leuk zijn om deze mensen ook als daggasten uit te nodigen. En wie krijgen er niet jaarlijks een uitnodiging, maar wel wanneer jullie je verjaardag groter vieren? Weeg af of je die gasten er ook bij wil hebben, bijvoorbeeld alleen als avondgast.

Vrienden, familie en collega’s

Zijn er dan nog andere vrienden of familie die niet onder bovenstaande kopjes passen? Vraag jezelf dan af: hoe vaak zien jullie deze mensen? Zijn deze mensen heel belangrijk voor jullie? Denk je dat ze een toevoeging zouden zijn op jullie bruiloft? Zouden jullie ook graag op hun bruiloft genodigd willen worden?

Aanhang

Jullie hebben zelf zeggenschap over welke aanhang jullie graag aanwezig hebben. Het stel waar jullie beiden mee bevriend zijn of wat jullie al langer kennen wel uitnodigen, maar de prille liefdes van je vriendinnen liever niet? Dat kan en is volledig aan jullie. Mochten mensen er naar vragen, dan kunnen jullie prima uitleggen wat maakt dat jullie de een wel uitnodigen en de ander niet. Vergeet bovendien niet dat je voor iedere extra gast een fors bedrag betaalt.

Tip: vermeld of de envelop en eventueel ook op de uitnodiging aan wie de uitnodiging gericht is. Zo voorkom je misverstanden met aanhang op je bruiloft waarvoor je eigenlijk helemaal geen plekje vrijgehouden had.

Kinderen

Ook wat betreft het wel of niet uitnodigen van kinderen, zijn allerlei mogelijkheden. Liever een 18+ bruiloft? Dat is helemaal niet gek en kan je prima aangeven. Wil je wel je eigen kinderen of die van je zus erbij, maar niet de kinderen van álle gasten? Ga daar dan gewoon voor. Je kan aan je gasten uitleggen dat je liever geen drukke kinderbruiloft hebt, dat er niet genoeg plek is voor kinderen of dat je gewoon graag wilt dat de volwassenen een dagje uit hebben voor zichzelf. Daarnaast heb je misschien meer met de kinderen van je zus, dan met de kinderen van je naaste collega.

Tip: Wanneer je voor een kindervrije bruiloft gaat, zorg dan dat je je gasten hier tijdig van op de hoogte stellen door dit op de uitnodiging te vermelden of door de paar gasten met kinderen hier even persoonlijk over te informeren. Wil je wel graag kinderen op je bruiloft? Zorg dan dat er voor hen ook entertainment en/of oppas is!

Dag-of avondgasten

Het is een Nederlands gebruik om op een bruiloft gasten enkel voor de avond te nodigen of wel voor de ceremonie en het feest, maar niet voor het diner. Maar tegenwoordig zijn er ook bruidsparen die alleen kiezen voor een (kleinere) groep gasten die van het begin tot eind aanwezig is bij de bruiloft. Deze keuze is uiteraard afhankelijk van jullie persoonlijke voorkeur. Willen jullie liever een intieme ceremonie of intiem diner, of pakken jullie het liever groots aan met lange tafels vol met gasten? Daarnaast is het handig om rekening te houden met de grootte van de locatie. Niet op iedere locatie past het gastenaantal dat jullie voor ogen hebben, ook voor bijvoorbeeld het diner. Waar je bij een feest staand misschien 200 gasten in een ruimte kan zetten, is dat aantal voor een zittend diner misschien wel de helft. Daarnaast is dat ook afhankelijk van jullie budget. Wil je het liefst 200 daggasten uitnodigen maar ook gaan voor een luxe vijfgangendiner? Dan moet je rekenen op een hoog prijskaartje, aangezien een bruiloftsdiner mét drankjes erg prijzig is.

Tip: Hebben jullie een splitsing tussen dag-en avondgasten? Vergeet dan niet om voor de avondgasten een aparte save the date kaart te maken en versturen. Zet daarop bijvoorbeeld ‘Save the Evening’ of ‘Houd de avond vrij’. Zo voorkom je misverstanden en teleurstelling.

Geen goed of fout

Onthoud vooral: waar je ook voor kiest, er is geen goed of fout als het gaat om jullie gastenlijst of jullie bruiloft. Kijk welke tradities jullie graag in ere willen houden, maar laat het niet ten koste gaan van jullie eigen wensen. Bruiloften hoeven al lang niet meer zo traditioneel te zijn als vroeger! Wees creatief met jullie dagplanning en uitnodigingen. En hebben jullie daar wat hulp bij nodig? Ik help jullie graag!

Foto: M54 Beeldcreaties